۷ رمز يادگيري زبان انگليسي

۱۳ بازديد

راز شماره ۱- Listening
ذهن مانند چتر نجات است. تنها در صورت باز بودن كار مي كند. “

سر جيمز ديوار، دانشمند (۱۸۷۷-۱۹۷۷)

براي تلاشي كه براي تسلط بيشتر بر زبان انگليسي انجام مي دهيد به شما تبريك مي گوييم. بسياري از زبان آموزان ESL مي خواهند بدانند آيا مي توانند مانند يك انگليسي زبان بومي انگليسي صحبت كنند؟ پاسخاين سوال مثبت است!

آيا اين هدف به راحتي تحقق مي يابد؟ خير، اما ممكن است.

ما معتقديم كه شما اين مقاله را مطالعه مي كنيد، زيرا آمادگي و علاقه لازم براي يادگيري را داريد. آيا اين در مورد شما صدق مي كند؟ به اهداف خود در اين زمينه مي رسيد اگر:

الف) دست از تلاش برنداريد، و

ب) از ايده ها و مفاهيم جديد استقبال كنيد.

اگر آنچه در اينجا به شما پيشنهاد مي كنيم را انجام دهيد، در زبان انگليسي پيشرفت خواهيد كرد.

راز شماره ۱: اگر مي خواهيد روان صحبت كنيد، ابتدا بايد:

گوش كنيد ، گوش كنيد، گوش كنيد،

و بعد…

بيشتر گوش كنيد!

اين اولين كاري است كه هنگام يادگيري يك زبان جديد انجام مي دهيد – و براي خوب صحبت كردن كاملا ضروري است.

تعجب كرديد؟ اما اين واقعا درست است. هرچه بيشتر گوش كنيد، زودتر روي زبان انگليسي مسلط خواهيد شد. گوش كردن همچنين به تقويت يك لهجه بهتر (طبيعي تر) منجر خواهد شد.

بسياري از زبان آموزان به ما مي گويند، “متوجه نمي شويم. چگونه گوش كردن به ما كمك مي كند تا بهتر صحبت كنيم؟ ”

خوب، چگونه ياد گرفتيد كه به زبان اول خود صحبت كنيد؟ وقتي كودك بوديد، آيا والدينتان گرامر زبان مادريتان را به شما آموزش دادند؟ آيا در حاليكه مشغول خزيدن روي زمين بوديد سعي كردند به شما ياد دهند كه بخوانيد يا بنويسيد؟

البته كه نه! آنها فقط با شما، با يكديگر، و با بسياري از افراد ديگر صحبت كردند.

و شما چه كرديد؟ گوش كرديد!

بعضي وقت ها منفعلانه گوش مي داديد و بعضي اوقات آگاهانه گوش مي داديد و به صداها، ريتم ها و الگوهاي گفتاري كه در اطراف شما بودند توجه مي كرديد و سعي در فهم آنها داشتيد.

نكته مهم اين است كه شما در زبان مادري خود غوطه ور شده بوديد- به عبارت ديگر زبان شما را احاطه كرده بود. شما مثل يك ماهي بوديد كه در آب شنا مي كرد.

بمدت چند سال، شما همچنان به گوش دادن ادامه داديد. سپس، سرانجام، (احتمالاً در حدود ۲ سالگي) شروع به صحبت كردن كرديد. همه از اين موضوع بسيار هيجان زده بودند، از جمله خود شما – اما به ياد داشته باشيد – در آن زمان، شما براي يك مدت زمان طولاني فقط گوش كرده بوديد!

اول گوش كرديد؛ بعد صحبت كرديد حتما مي گوييد اين يك موضوع “بديهي است” ؟ بله، اما اين يك رابطه بسيار مهم است. اجازه دهيد يك داستان برايتان تعريف كنم.

روزي روزگاري، يك مرد ژاپني باهوش بود كه در زمان آلبرت انيشتين زندگي مي كرد. ( آنها دوستان خوبي بودند.)

در دهه ۱۹۳۰، اين مرد با استعداد چيزي كه روش يادگيري “زبان مادري” ناميد را كشف كرد. شينيچي سوزوكي در كتاب خود: Nurtured By Love توضيح داده است كه چگونه نحوه يادگيري زبان در افراد مختلف را درك كرده است. يك روز ناگهان متوجه شد كه “همه بچه هاي ژاپني مي توانند به زبان ژاپني صحبت كنند!” (۱) البته اين موضوع براي همه بديهي به نظر مي رسيد، و بعضي اوقات وقتي او اين را اعلام كرد، به او نگاه هاي عجيبي مي كردند. اما منظور او اين بود كه انسان از يك توانايي طبيعي و “استعدادي” براي يادگيري يك زبان پيچيده و دشوار برخوردار است – آن هم فقط با گوش دادن به آن!

او به اين نتيجه رسيد كه بين چگونگي “دريافت اطلاعات” و نحوه توليد “آن” ارتباط خاصي وجود دارد. او مربي ويالون بود و شروع به استفاده از اين روش يادگيري زبان براي آموزش ويالون به كودكان خردسال (۳ و ۴ ساله!) كرد. در ابتدا، به آنها اجازه داد تا به مدت چند هفته فقط به موسيقي خاصي گوش دهند. بعد از مدتي آنها توانستند آن قطعه را اجرا كنند – بدون اينكه حتي خواندن موسيقي را ياد گرفته باشند.

اين روش يادگيري به عنوان روش شينيچي مشهور شد و در حال حاضر در گوشه وكنار جهان استفاده مي شود.

منطقي به نظر مي رسد، نه؟ ابتدا گوش مي دهيم، بعد صحبت مي كنيم، بعد مي خوانيم و بعد مي نويسيم. اما اول گوش مي دهيم. اين يك نظم طبيعي است.

” كسي كه هرگز اشتباه نكرده است، هرگز چيز جديدي را امتحان نكرده است.”

آلبرت انيشتين

 

براي مطالعه ادامه مطلب كليك كنيد...

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.